![]() | |
Dagslys og stemningslys half-n-half. |
![]() | |
Stemningslys final render. |
![]() | |||
Dagslys final render. |
Nå kan jeg endelig si meg ferdig med oblig1, og da er det på tide å ta en oppsummering og reflektere over hva som gikk bra og hva som gikk mindre bra.
Planleggingsfasen bar helt klart preg av at jeg ikke var helt sikker på hvordan jeg skulle gå frem, og ikke hadde noen erfaring med dette fra før. Jeg klarte å følge fremdriftsplanen min noen lunde, men måtte gjøre noen korreksjoner underveis.
Modelleringen begynte sakte, og jeg fiklet mye med detaljer og gjorde ting om igjen for å fikse på småting. Etter hvert ble imidlertid workflowen min mer og mer effektiv og jeg føler jeg kom bra i mål med tanke på hvordan jeg ønsket å få ting til å se ut. Dette er den fasen jeg er mest fornøyd med mitt eget arbeid i, jeg satt på skolen fra 08.20 til 23.20 hver dag og jobbet alltid jevnt og trutt hele dagen. Nå er det jo modellering jeg har gjort mest av før jeg gikk igang med prosjektet, så det var lettere for meg å finne løsninger på ting jeg ville forbedre enn med tekstureringen og lyssettingen. Det går også veldig fort å se forandringene man gjør siden det ikke er nødvendig å rendre scenen for hver gang, og om man skulle trenge å rendre går det unna på under minuttet siden man kun har geometri i scenen. Gjennom hele prosjektet var det rett etter jeg var ferdig med modelleringen, og før jeg begynte med teksturene, at jeg var mest fornøyd med arbeidet mitt.
Teksturering hadde jeg gjort relativt lite av fra før, spesielt tilable bitmap teksturer som trenger UVW unwrap for å se bra ut. Jeg lærte veldig mye under unwrappingsfasen, i og med at jeg hadde en del kompliserte objekter å unwrappe, og så godt som ingen erfaring med det fra før. De to dagene jeg holdt på med unwrappingen jobbet jeg veldig intenst, kanskje for intenst, tror ikke jeg hadde en eneste spisepause andre dagen. Etter jeg begynte å legge på de faktiske teksturene, merket jeg at jeg jobbet mindre effektivt enn tidligere, mye på grunn av at jeg var usikker på mye og måtte prøve meg frem steg for steg. Hvis en tekstur ikke endte opp med å se ut helt som jeg hadde tenkt på forhånd, var det ikke alltid jeg visste hvordan jeg skulle gå frem for å fikse det, og ble i perioder demotivert, noe som gikk utover effektiviteten min. Jeg er fremdeles ikke helt fornøyd med alle teksturene, men føler ihvertfall at jeg stiller sterkere til neste gang jeg skal begi meg ut på det.
Lyssetting er kanskje det vanskeligste å få perfekt. Renderne tar lengre tid, og det er veldig mange instillinger som påvirker det endelige resultatet. I begynnelsen av denne fasen følte jeg at jeg lå veldig bra an tidsmessig, noe som førte til at jeg tillot meg selv å sove litt for lenge på formiddagene, og tilbringe mindre tid på skolen. Jeg gjorde det til en vane å sette på en høyoppløselig render med veldig høye innstillinger på pixel samples, FG og GI før jeg gikk hjem for dagen, og endte opp med å lene meg for mye på disse i stedet for å eksprimentere mer med lavere innstillinger. Når jeg kom på skolen i går, torsdags kveld, og så at dagslys renderen jeg hadde satt på kvelden før hadde altfor sterk glare fra vinduene, noe som ikke hadde kommet like tydelig frem på en lavere kvalitets test-render jeg gjorde tidligere, fikk jeg litt panikk og begynte å føle tidspresset igjen. Selv etter en ny render ble ikke resultatet bra og jeg endte opp med å bruke en av mine tidligere rendere uten noen glare i det hele tatt. Etter litt redigering i photoshop kom jeg fram til et noen lunde tilfredstillende resultat, men det ble definitivt ikke så bra som jeg hadde ønsket. Jeg har ihvertfall lært å ikke ta for lett på lyssetting- og rendrefasen i fremtiden.
![]() |
Den første high-res glare renderen min. |
![]() | |
Selv etter å ha nedjustert glaren kraftig, ble den for sterk, spesielt etter å ha stilt opp brightness i photoshop for å resten av rommet realistisk opplyst. |
Totalt sett har jeg lært veldig mye gjennom disse fire ukene, og fått en god del mer erfaring på enkelte områder, både i 3ds MAX og Photoshop. Jeg er litt bitter over at jeg tok litt for lett på den siste fasen av prosjektet, og vet jeg kunne fått et bedre resultat. Samtidig er jeg ganske fornøyd med den totale arbeidsinnsatsen jeg har lagt inn i prosjektet, og håper det syntes i resultatet.
Takk til alle som har kommet med hjelp og kommentarer, I'm out!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar